Gezondheid en bewegen

Gezond

Alles over Proteïne

Eiwitsupplementen zijn uitgegroeid tot een van de best verkopende voedingssupplementen ter wereld. Eiwitpoeders waren vroeger voorbehouden aan bodybuilders en krachtsporters, maar zoals veel dingen waar deze mensen in de loop der jaren voor hebben gepleit, worden eiwitsupplementen nu erkend als een geweldige manier om gezond te blijven en je dieet aan te vullen met een zeer hoogwaardige, goedkope, handige eiwitbron.

Wanneer u op zoek bent naar een eiwitsupplement, moet u er rekening mee houden dat er een breed scala aan eiwitbronnen is waarvan is aangetoond dat ze verschillende effecten op het lichaam hebben. Voorbeelden van deze verschillende eiwitbronnen zijn wei-eiwit, melkeiwit, eiwitpoeder in eiwitpoeder en zelfs eiwit afkomstig van soja!

Dit artikel geeft een overzicht van hoe deze verschillende eiwitbronnen worden gemaakt en hoe ze ontstaan. Hoe de eiwitbronnen het lichaam beïnvloeden, wordt ook uitgelegd, omdat dit uw keuze voor eiwitsupplement kan beïnvloeden, afhankelijk van uw doelen.

Alvorens in te gaan op de verschillende soorten eiwitbronnen die beschikbaar zijn, moet eerst de biologische waarde (BV) van eiwit worden uitgelegd. BV meet hoe efficiënt een eiwitbron wordt verteerd en vervolgens wordt gebruikt in de eiwitsynthese. Als al het eiwit dat je verteert uit een bepaalde bron beschikbaar wordt gesteld aan het lichaam om verschillende eiwitten te maken, is het ongelooflijk effectief en krijgt het een hoge BV-score. Echter, hoe minder eiwit uit een bepaalde bron beschikbaar kan worden gesteld voor eiwitsynthese, krijgt een lagere score.

Dit is echter niet het einde van de zaak, want meer in detail treden over eiwitsyntheseniveaus is niet de enige factor waarmee rekening moet worden gehouden bij het nemen van een eiwitsupplement. Als voorbeeld zal whey proteïne isolaat vergeleken worden met micellaire caseïne.

Wei-eiwitisolaat heeft een BV-score van ongeveer 160 – de hoogste BV-score van alle eiwitbronnen die de mens kent op het moment van schrijven van dit artikel! Micellaire caseïne komt binnen met een score van ongeveer 90. Hoewel whey-eiwitisolaat een hogere biologische score heeft, wordt het zeer snel verteerd en de aminozuurspiegels in het bloedplasma zeer hoog, zeer snel, maar daarna dalen de niveaus ook zeer snel.

Terwijl micellaire caseïne een lagere BV-score heeft en daarom de eiwitsynthese niet zo dramatisch verhoogt, maar omdat micellaire caseïne langzamer verteert, verhoogt het de aminozuurspiegels in het bloedplasma gedurende een langere periode, waardoor een grotere totale netto toename van stikstofretentie ontstaat.

Welke is het beste voor spiergroei of een magere lichaamssamenstelling? Zoals veel dingen in het leven is het geen eenvoudig antwoord en verschillende eiwitbronnen zullen gunstiger zijn op verschillende tijdstippen van de dag; de onderstaande lijst legt de voordelen uit van verschillende eiwitbronnen en de meest effectieve tijden om ze in te nemen.

Whey Proteïne

Laten we beginnen met de meest populaire eiwitbron die momenteel beschikbaar is. Wei-eiwit is gestegen naar de top van de hitlijsten op het gebied van eiwitverkoop; het is een fantastische waarde en behaalt de hoogste BV-classificatie van alle eiwitbronnen. Er zijn drie belangrijke wei-eiwitpoeders die in eiwitsupplementen zitten.

Whey Eiwit Isolaat


Whey proteïne isolaat is een zeer zuivere vorm van whey proteïne. Isolaat-eiwitsupplementen ondergaan verschillende zuiveringsprocessen die vrijwel al het vet en de koolhydraten uitfilteren en zijn daarom ongeveer 95% puur eiwit op gewichtsbasis. Er zijn twee soorten whey-eiwitisolaatsupplementen, gecategoriseerd op basis van de manier waarop ze worden gefilterd.

Het ene systeem maakt gebruik van ionenuitwisseling en het andere maakt gebruik van filtratie (er zijn veel verschillende soorten filtratieprocessen, waaronder microfiltratie en ultrafiltratie). Het gebruik van een filtratieproces heeft de neiging om meer bioactieve fracties te behouden dan het gebruik van een ionenuitwisselingsproces (bioactieve fracties hebben gezondheidsvoordelen).

Voordelen
Whey-eiwitisolaat is licht verteerbaar, bevat zeer lage hoeveelheden lactose en verhoogt ook de eiwitsynthese, wat een grote piek in aminozuurniveaus mogelijk maakt.

Redenen om een ​​andere bron te kiezen
Sommige bioactieve subfracties gaan verloren en ook het eiwit wordt snel uit de maag geleegd, zodat de aminozuurniveaus snel dalen na inname.

Whey Proteïne Concentraat
Wei-eiwitconcentraat is iets minder gefilterd dan wei-eiwitisolaten en bevat gewoonlijk ongeveer 80 gewichtsprocent eiwit. Melk wordt gefilterd om bijna al het ongewenste vet en koolhydraten te verwijderen en bevat, in tegenstelling tot wei-eiwitisolaten, nog steeds veel van de bioactieve fracties die de immuunfunctie ondersteunen.

Bekijk eens de producten van FITSHE in hun webshop

Recommended Articles